Odilon
Redon
Lezing van Marian van
Caspel
zondag 22 juli 2018
14 tot 16 uur
Museum Catharijneconvent, Grachtenzaal
Lange Nieuwstraat 38, Utrecht
€ 20
Opgeven voor deze lezing: bel:
06 135 125 45
e-mail: info@kunstinverbinding.nl
Graag bij inschrijving het bedrag overmaken naar:
NL07INGB0002671662 ten name van M. van Caspel-van Til.
De tentoonstelling Odilon Redon. La littérature et la musique die
tot en met 9 september in het Kröller-Müller Museum plaats
vindt zal ongetwijfeld deze bijzondere kunstenaar in ons land bekender maken.
Tot nu toe beperkte zijn roem hier zich tot vooral kunstenaarskringen, wat
in schril contrast staat met het feit dat de Nederlandse musea veel werk van
deze Franse kunstenaar bezitten.
Odilon Redon (1840-1916) werd in hetzelfde jaar geboren
als Claude Monet. In tegenstelling tot de impressionisten was de gerichtheid
op de zichtbare wereld voor Redon geen doel, maar een vertrekpunt. Vanuit zijn
studie van de natuur ontstonden de meest fantasierijke houtskooltekeningen
en litho’s, door hem zelf liefkozend ‘mes noirs’ genoemd.
Een lachende spin, ogen op steeltjes en zwevende embryonale wezentjes: Redon
is de schepper van een macabere, angstaanjagende en fantasierijke wereld in
zwart en wit. Veel van zijn ‘noirs’ vormen – vrije- illustraties van literaire
werken, zoals La tentanton de Saint Antoine van Flaubert.
In Yeux clos uit
1890, dat de overgang van zwart-wit naar kleur markeert, gaat achter de ‘gesloten
ogen’ een innerlijke werkelijkheid van introspectie, bezinning en berusting
schuil. Onder invloed van de schrijver Édouard Schuré, die meende dat de
diverse wereldgodsdiensten in hun mystieke basis overeenstemden, schilderde
Redon een pastel met een Christusachtige Boeddha. De schilderijen met mythologische
onderwerpen zijn talrijk, waarbij het gevleugelde paard Pegasus symbool lijkt
te staan voor hemzelf.
In het algemeen staan de kleurrijke pastels en olieverfschilderijen in schril
contrast met het eerdere zwart- wit werk. Het is alsof Redon na zijn zestigste
de vreugde van de wereld om hem heen ontdekt. Zelfs de kleurrijkste bloemstillevens
en portretten laten de innerlijke diepte zien die het werk van Redon kenmerkt.
|