‘Rodin’
Lezing door Marian van
Caspel
zondagmiddag 15 januari 2017
van 14 tot 16 uur
in de grachtenzaal van Museum Catharijneconvent
Lange Nieuwstraat 38, Utrecht
€ 20
Opgeven voor deze lezing, bel:
06 135 125 45
e-mail: info@kunstinverbinding.nl
Graag bij inschrijving het bedrag overmaken naar:
NL07INGB0002671662 ten name van M. van Caspel-van Til.
Van 19 november tot en met 30 april 2017 is een grote tentoonstelling van
het werk van de beeldhouwer Rodin te zien in het Groninger Museum. Auguste
Rodin (1840-1917) is de grootste en invloedrijkste beeldhouwer van de moderne
tijd. Rodin’s werk stuitte aanvankelijk op enorm veel weerstand. Veel van zijn
beelden werden als ‘niet af’ beschouwd. Een ander modern element in het werk
van Rodin is dat hij op basis van gipsen afgietsels van zijn werk assemblages
maakte, bijvoorbeeld een jeugdportret van Camille Claudel gecombineerd met
de linkerhand van Pierre de Wissant, een van ‘de burgers van Calais’. In deze
‘ars combinatoria’, die door de tentoonstelling uitgebreid belicht wordt, was
Rodin een voorloper van bijvoorbeeld Picasso met zijn collages.
Op de tentoonstelling wordt ook, met name door middel van gipsen, aandacht
besteed aan het tot stand komen van de belangrijkste werken die Rodin in opdracht
maakte: De poort van de hel, De burgers van Calais en Monument voor Balzac.
De poort van de hel kan beschouwd worden als het centrale werk in
het oeuvre van Rodin. Bekende werken als De Kus en De Denker zijn
eruit ontstaan. De Poort van de hel gaat terug op De Hel in
de Divina Commedia van Dante. Zo is De kus terug te voeren op het
verhaal van Francesca en Paolo dat door Dante in de vijfde canto van De
Hel verteld wordt. De Denker was oorspronkelijk bedoeld als een
beeld van Dante zelf.
In De burgers van Calais en Monument voor Balzac hield Rodin zich niet aan
de traditionele iconografie van helden en schrijvers, maar zoomde hij op onorthodoxe
wijze in op de essentie van zijn figuren.
|